Diana Roman, critic de artă, curator și fondator şi CEO la ARTZ Gallery Shanghai a realizat o radiografie dureroasă despre ceea ce înseamnă să fii artist în România zilelor noastre.

“Până când să n-avem şi noi faliţii noştri? Anglia-şi are faliţii săi, Franţa-şi are faliţii săi, până şi chiar Austria-şi are faliţii săi, în fine oricare naţiune, oricare popor, oricare ţară îşi are faliţii săi… Numai noi să n-avem faliţii noştri!?“ (I.L. Caragiale, O scrisoare pierdută)

Această stare de lucruri “intolerabilă” cum o cataloga marele scriitor român caracterizează ultimele 3 decenii şi redă cu fidelitate imaginea societăţii româneşti în toate faţetele ei: politic, social, economic, dar mai ales cultural.

Da, cu siguranţă avem “faliţii” noştri în artă. Extrem de talentaţi, creativi, combativi, ei luptă singuri pentru statutul lor de “faliţi”, căci în România nu există nimic care să însemne agent sau art dealer – acea persoană care “miroase” banul în creaţia unui artist, îl promovează şi-l vinde ca să-şi încaseze comisionul.

Dar ce spun eu aici? În realitate lucrurile sunt mult mai triste. Galerii de artă sunt puţine, iar cele care sunt au portofolii “înguste”, elitiste, care nu ies din zona de confort şi nu riscă cu artişti emergenţi. Până şi galeriile nou lansate tot la “maeştrii” se aruncă. Nu mai vorbesc despre cei care au studii de management cultural – îi numeri pe degetele de la o mână. Curatori, iarăşi, nu sunt mulţi. Mă refer aici la cei autentici, care să cunoască pulsul întregii comunităţi (nu doar al “amicilor” artişti). Cei care să urmărească permanent noile generaţii care termină facultăţile an de an, pentru a fi up to date etc. N-avem mecena ai artelor, acei colecționari dedicaţi, cum erau în anii ’90, Peter Ludwig sau Adrian Năstase. Pe aceşti oportunişti ai politicului de azi în nici un caz nu-i interesează arta. M-aş mira să aibă măcar o vagă noţiune a conceptului! O lipsă crasă, jignitoare, de cultură – asta e societatea de azi din România! Ceva ca o lume post-apocaliptică,  în care artiştii noştri se chinuie să răzbată.

Deci ce avem? Avem artişti buni – creativi, muncitori, dedicaţi – dar “faliţi”, pentru că materialele costă mult, promovarea de asemenea, iar “colecţionarul” (mai bine zis micul industriaş, avocatul, uneori doctorul sau arhitectul) mustăceşte la preţurile mult prea decente ale artistului şi ar dori să cumpere artă “la kilogram” (“Îţi dau câteva mii pe 8 bucăţi, ce zici?” – erau cam 600 de euro bucata, picturi de mari dimensiuni, artist consacrat). Avem o casă de licitaţie inundată de cromolitografii ale cubiştilor, dadaiştilor (!?), suprarealiştilor, şi dacă un Braque e vândut la 400 de euro, un artist contemporan cât ar putea obţine pe o cromolitografie? 25? Şi exemplele sunt nesfârşite în acest sens.

Şi iarăşi: n-avem reviste de artă multe, pentru toate gusturile, n-avem platforme de artă care să grupeze galerii, artişti, bloguri şi magazine de artă online, opinii, analize despre piaţa de artă locală. Inundarea online-ului cu artă de toate genurile, crearea de aplicaţii pe telefon dedicate prezentării de artişti, lucrări şi preţuri, marketing puternic pe toate canalele media – doar aşa se poate educa şi atrage publicul şi respectiv colecţionarul hotărât sau nehotărât. Dar cine să facă asta? Toţi factorii decizionali au alte interese – în primul rând individualiste şi cu parti-pris-uri. Fondurile  culturale sunt direcţionate la fel, vedem doar ego-uri şi “bisericuţe” grupate pe interese etc. etc. etc.

Cred că e momentul ca acest site, doinitaoancea.ro, să aducă acea promovare necesară nenumăraţilor artişti valoroşi, din păcate mai puţin cunoscuţi, evitaţi “cu succes” de galeriile cu ştaif şi curatorii cu preferinţe spre conceptualisme sterile şi redundante. 

Mult succes!

Diana Roman, critic de artă şi curator, fondator şi CEO ARTZ Gallery Shanghai

Lasă un comentariu

Privacy Preferences
Politica de confidențialitate
Societatea prelucreaza o serie de date cu caracter personal ale Utilizatorilor (fie ca sunt sau nu inregistrati) atunci cand utilizeaza Site-ul si/sau orice Serviciu oferit de Doinita Oancea.ro (spre exemplu cand cumparati un abonament sau participati la concursurile si/sau campaniile noastre).

Aceasta politica de confidentialitate („Politica”) descrie ce tipuri de date cu caracter personal sunt prelucrate, cum sunt acestea utilizate, care sunt optiunile dvs. in legatura cu aceste prelucrari, precum si modul in care Noi vom respecta drepturile pe care le aveti in calitate de persoana vizata conform legislatiei privind protectia datelor cu caracter personal, inclusiv Regulamentul (UE) 2016/679 („GDPR”).

INAINTE DE A UTILIZA DOINITAOANCEA.RO, SAU ORICARE DINTRE SERVICIILE NOASTRE, VA RECOMANDAM SA CITITI CU ATENTIE ACEASTA POLITICA PENTRU A INTELEGE CUM VA SUNT PRELUCRATE DATELE CU CARACTER PERSONAL.
%d blogeri au apreciat: